1.0
PENGENALAN
Kanak-kanak berpendidikan khas merupakan golongan kanak-kanak yang mempunyai kekurangan daripada kanak-kanak biasa dari fizikal ataupun mental. Kumpulan ini memerlukan penjagaan yang rapi kerana sebahagian mereka kurang kemampuan mengendalikan kehidupan sendiri. Mereka perlu diberikan kasih sayang oleh masyarakat dan keluarga dengan sepenuhnya. Mereka juga diasingkan daripada kanak-kanak biasa apabila belajar kerana mereka tidak berkeupayaan untuk mengikut status pembelajaran murid-murid seperti biasa.
Menurut Mohd Zuri Ghani (2011),
pendidikan khas ialah satu program yang dibentuk untuk memenuhi keperluan
pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk
pada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk
mengajar murid-murid kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang
sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana.
Pelbagai terapi yang telah dirancang dan
diaturkan untuk membantu kanak-kanak berpendidikan khas ini dapat lebih
menguruskan kehidupan mereka sendiri dan mempunyai kejayaan seperti orang
biasa. Terapi-terapi ini berperanan mengembangkan kognitif, emosi, sosial dan
psikomotor kanak-kanak tersebut dan dapat membantu mereka dalam kehidupan seharian.
Salah satu
terapi pendidikan khas adalah terapi seni visual. Terapi seni visual ialah
profesion perkhidmatan kemanusian yang mempergunakan media seni, imej, proses
kreativiti seni dan tindak balas kanak-kanak berpendidikan khas untuk menghasilkan
produk sebagai mencerminkan perkembangan individu, kebolehan, personaliti,
minat, kerisauan dan pertelingkahan. Terapi seni visual ini sebagai asas
pemantapan emosi dan sahsiah kanak-kanak berpendidikan khas ini tidak dapat
dielakkan lagi. Konsep terapi ini adalah untuk memberikan bantuan rawatan tanpa
menggunakan sebarang ubat dan membantu kanak-kanak mengurangkan tekanan dan
dapat mengenangkan emosi mereka.
2.0
TAJUK
Program Aktiviti Seni Visual di Galeri Lukis Melaka
Program Aktiviti Seni Visual di Galeri Lukis Melaka
3.0
DIKELOLAKAN OLEH
Sekolah Jenis Kebangsaan
(Cina) Pay Chee, 73000 Tampin Pos, Melaka.
4.0
ASAS PERTIMBANGAN
Program ini bertujuan untuk
membantu murid-murid autisma di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Pay Chee mengatasi
kekeliruan serta mengawal emosi dan tekanan dalam menghadapi proses pengajaran
dan pembelajaran dalam kehidupan seharian. Terapi ini dijalankan dapat
menpengaruhi diri murid pendidikan khas dalam membentuk satu bentuk terapi
emosi dan tingkah laku dalam diri mereka. Mereka dapat meluahkan perasaan
mereka dengan tidak bercakap dan berkomunikasi dengan orang lain dan mendapat
ketenangan apabila berjaya menyiapkan karya sendiri. Program ini juga dapat
mengembangkan kemampuan motor halus dan motor kasar supaya mereka dapat melakukan
aktiviti harian dengan lebih lancar dan sempurna kerana mereka menggunakan
tangan untuk menjalankan aktiviti
5.0
RASIONAL
Terapi seni visual merupakan salah satu
kaedah terapi dalam pendidikan khas yang dapat membantu murid-murid
berkeperluan khas mencapai perkembangan yang memuaskan. Murid-murid yang
berkeperluan khas ini mempunyai kekurangan untuk mencapai perkembangan dari
segi kognitif, emosi, sosial atau psikomotor jika berbanding dengan kanak-kanak
yang biasa. Terapi ini menyebabkan kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran
dapat melahirkan isi hati mereka sendiri melalui idea serta gubahan yang dibuat
oleh mereka dalam aktiviti seni visual.
Terapi ini juga dapat menyelesaikan
konflik emosi yang dialami oleh kanak-kanak pendidikan khas serta meningkatkan
kesedaran dan semangat kendiri dalam diri setiap murid pendidikan khas juga
merupakan keperluan terapi seni dalam diri mereka. Kanak-kanak berpendidikan
khas dapat membina keupayaan diri dan keyakinan diri yang tinggi kerana terapi
ini boleh berfungsi sebagai pendorong atau motivasi kepada sesuatu yang lebih
baik. Mereka tidak akan mempunyai perasaan merendahkan diri kerana mereka
berupaya menyiapkan aktiviti seni visual dengan sendiri dan juga dapat belajar
berdikari dan dapat mengendalikan kehidupan seharian seperti orang biasa.
Murid-murid
berkeperluan khas biasanya kurang berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang
lain di sekeliling walaupun dengan ibu bapanya. Mereka selalu mengasingkan diri
daripada orang ramai dan suka berseorangan. Mereka tidak mempedulikan orang
lain walaupun orang cuba berkomunikasi dengan kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak
autisma mengalami keadaan yang lebih teruk daripada kanak-kanak berpendidikan
khas yang kategori lain. Terapi ini dapat membantu kanak-kanak berpendidikan
khas terutamanya kanak-kanak autisma meluahkan perasaan mereka melalui lukisan
mereka serta dapat mengawal emosi dan tekanan mereka dalam kehidupan seharian.
Kanak-kanak autisma tidak pandai berkomunikasi dengan orang lain menyebabkan
terapi ini menjadikan cara alternatif untuk membantu mereka berkomunikasi
secara tidak langsung.
Terapi seni visual dapat memberi
keseronokan kepada murid-murid melalui lakaran, lukisan atau binaan serta
membantu minda mereka memberi tumpuan pada hasil seni. Terapi ini dapat
membantu mereka mengawal kecelaruan dalam minda serta merupakan proses seni
yang membantu membaiki fizikal, mental dan emosi kanak-kanak berpendidikan
khas.
6.0
MATLAMAT
6.1 Guru-guru dapat menjalinkan hubungan mesra dengan
kanak-kanak
berpendidikan khas.
6.2 Guru-guru dapat menimba pengetahuan tentang terapi seni
visual dan cara mengendalikan terapi untuk kanak-kanak berpedidikan khas.
6.3 Memberi pengalaman kepada guru dapat memilih aktiviti
seni visual yang sesuai dijalankan untuk kanak-kanak berpendidikan khas.
7.0
OBJEKTIF
7.1 Mendedahkah murid-murid berpendidikan khas kepada terapi
seni visual.
7.2 Memberikan terapi seni visual kepada kanak-kanak
berpendidikan khas untuk membenarkan mereka mempunyai satu cara untuk meluaskan
perasaan mereka.
7.3 Mengembangkan motor halus dan motor kasar kanak-kanak
berpendidikan khas.
8.0
KUMPULAN SASARAN
BIL.
|
PERKARA
|
JUMLAH
|
1
|
Murid-murid
pendidikan khas Kelas 3A
(rujukan
lampiran 1)
|
5 orang
|
2
|
Guru pendidikan
khas
|
2 orang
|
3
|
Pembantu guru
|
1 orang
|
Jumlah
|
8 orang
|
9.0
TARIKH DAN HARI
3 SEPTEMBER 2014 – hari Rabu
10.0
TEMPAT
Galeri Lukis Melaka, Jalan
Melaka Bunga Raya, 70500, Melaka.
11.0
PENGANGKUTAN
Semua murid dan guru termasuk pembantu akan menaiki van SJK(C) Pay Chee
12.0
JAWATANKUASA PELAKSANA
Penaung
|
:
|
Puan
Ng Sook Chin
|
Guru
Pengiring
|
:
|
Cik
Nyam Tze Nann
|
Pengerusi
|
:
|
Leong
Poh Tan
|
Naib
Pengerusi
|
:
|
Grace
Chow Su Un
|
Setiausaha
|
:
|
Sharmiladevi
a/p Selvarajoo
|
Bendahari
|
:
|
Look
Choon Wen
|
AJK
Perhubungan
|
:
|
Grace
Chow Su Un
|
Sharon
Ng Jing Min
|
||
AJK
Pengangkutan
|
:
|
Kesawaartini
a/p Sarkunan
|
AJK
Cenderahati
|
:
|
Wong
Mei Ti
|
Lee
Sue Jane
|
||
AJK
Makanan
|
:
|
Low
Jing Xian
|
AJK
Dokumentasi
|
:
|
Vijayalechumy
a/p Sugumaran
|
AJK
Aktiviti
|
:
|
Lee
Jun Yi
|
AJK
Keselamatan
|
:
|
Yii
Ann Hui
|
13.0
TENTATIF PROGRAM
MASA
|
AKTIVITI
|
9.00 pagi
|
Berkumpul di gelanggang bola keranjang SJK(C)Pay
Chee dan bergerak ke Galeri Lukis Melaka.
|
10.00 pagi
|
Tiba di Galeri Lukis Melaka.
|
10.30 pagi
|
Murid-murid dibawa ke bilik lukis.
|
10.45 petang
|
Penerangan mengenai Melukis dan Mewarna daripada Pelukis.
|
11.15 petang
|
Murid-murid diberikan pensil warna dan kertas
lukis untuk melukis. Guru dan pelukis meronda dalam kalangan murid-murid
untuk membantu mereka menjalankan aktiviti tersebut.
|
12.30 petang
|
Majlis perasmian dan penutupan serta penyampaian
cenderamata.
|
1.00 petang
|
Murid-murid dan guru menikmati karya pelukis di
dalam Galeri Lukis Melaka.
|
2.00 petang
|
Bertolak balik ke SJK(C)Pay Chee.
|
14.0
ANGGARAN PEMBELAJARAN
BIL.
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
JUMLAH
|
CATATAN
|
1
|
Cenderahati
|
2 unit
*diambil dari stor
|
||
2
|
Van
|
1
|
Van SJK(C)Pay Chee
|
15.0
PENUTUP
Guru pendidikan khas
memainkan peranan yang penting dalam terapi seni visual. Terdapat pelbagai kegiatan seni dalam
terapi seni visual seperti lukisan, catan, kolaj, montaj, cetakan, gosokan,
resis, gurisan, percikan, mozek dan stensilan. Melalui terapi seni visual,
murid-murid pendidikan khas dapat meningkatkan keupayaan perkembangan kognitif,
emosi dan psikomotor kanak-kanak berkeperluan khas. Terapi seni visual juga dapat
menguatkan motor kasar dan motod halus. Selain itu, terapi seni visual juga
dapat memperkembangakan daya imaginasi kanak-kanak pendidikan khas.
Selain itu, terapi seni juga
merupakan salah sutu bantuan rawatan tanpa ubatan semasa murid-murid pendidikan
khas mengalami masalah dalam emosi , mental dan tekanan dalam kehidupan.
Melalui terapi seni, mereka dapat melepaskan dan menghilangkan tekanan kerana semasa melukis memerlukan
tumpuan yang sepenuhnya , maka mereka tidak akan memikirkan perkara yang lain. Mereka juga
meluahkan perasaan mereka melalui melukis.
Kesimpulannya, terdapat terapi
seni memang membawa banyak faedah yang baik kepada kanak-kanak berkeperluan
khas. Terapi seni visual juga merupakan terapi yang tidak perlulah membazirkan
kos yang banyak. Justeru. Guru pendidikan khas mestilah memainkan peranan yang
penting dalam terapi seni.
No comments:
Post a Comment