Pengenalan Terapi Seni
Profesion
perkhidmatan kemanusian yang mempergunakan media seni, imej, proses
kreativiti seni dan tindak balas klien/pesakit untuk menghasilkan produk
sebagai mencerminkan perkembangan individu, kebolehan, personaliti,
minat, kerisauan dan pertelingkahan.
Terapi
Seni ini telah menjadi kajian sekian lamanya di negara negara barat. Di
Malaysia pula, terapi seni masih belum ada kajian yang mendalam mengisi
ruang kosong bagi membantu menyelesaikan pemasalahan pelajar dalam
usaha menginterpretasi diri, memperkembangkan pengetahuan,
mempertingkatkan kecerdasan, pernyataan kendiri dan utiliti idea.
Terapi
seni sebagai asas pemantapan emosi dan sahsiah pelajar kini menjadi
keperluanyang tidak dapat dielakkan lagi. Pelajar datang dari latar
belakang yang berbeza samada dari segi genetik, keluarga , bangsa,
persekitaran, tempat, budaya dan agama menjadikan terapi seni ini suatu
keperluan demi merungkai kompleksiti tersebut daripada menjadi bertambah
serius. Ini adalah untuk memastikan kepesatan pembangunan Negara kita,
bukan saja ditajai oleh insan yang berpendidikan, mahir, berteknologi,
berdaya cipta dan berbudaya tetapi yang mempunyai kecerdasan dan sahsiah
diri yang mantap disamping kestabilan emosi.
Konsep Terapi Seni
Konsep
terapi seni adalah untuk memberi bantuan rawatan tanpa ubatan dan
pembedahan dalam menyelesaikan permasalahan berkaitan cabang ilmu
Pendidikan Seni Visual. kedua pula, Instrumen yang membantu pelajar
mengatasi kekeliruan serta mengawal emosi dan tekanan dalam menghadapi
proses pengajaran dan pembelajaran dalam kehidupan seharian.
Selain
itu, konsep ini juga turut mempengaruhi diri murid pendidikan khas
dalam membentuk satu bentuk terapi emosi dan tingkah laku dalam diri
mereka. Hasil kerja daripada setiap pelajar dapat menzahirkan luahan
seni pesakit sama ada melalui lakaran, lukisan atau binaan (sculptures)
serta membantu minda mereka memberi tumpuan pada hasil seni.
Konsep
terapi seni juga turut melibatkan proses teraputik iaitu di mana ia
perlahan-lahan membantu mereka mengawal kecelaruan dalam minda serta
merupakan proses seni yang membantu membaiki fizikal, mental dan emosi
pesakit.
Perkembangan Terapi Seni
Walaupun
kita masih baru di dalam terapi seni sebagai instrumen pemantapan emosi
dan sahsiah, tetapi, negara negara barat seperti Kanada, Amerika
Syarikat, Great Britain dan lain lain lagi telah mengiktiraf dan kini
menjadi suatu bidang yang dipelajari di sekolah, kolej dan universiti
universiti. Permintaannya tinggi dan diiktiraf menjadi karier kategori
profesional.
Sejarah
terapi seni ini bermula pada akhir tahun 40an apabila pakar psikaitris
dan psikoanalis di hospital di Great Britain sejak bertahun lagi telah
menggunakan lukisan dan catan sebagai proses terapi. Ini menjadikan
lukisan dan catan suatu sumbangan yang amat berharga kepada proses
terapi. Di antara 1940an dan 60an, Ramai pelukis dan guru lukisan
berminat menawarkan diri berkhidmat di hospital dan klinik yang
kemudiannya dilantik sebagai penasihat psikaitris atau penguasa
perubatan. Mereka ini mempunyai kepakaran nilai terapeutik terhadap seni
dalam perubatan, sehingga itu, kepakaran mereka diiktiraf dan
diserapkan ke jawatan tetap. Sehinggalah June 1980 di hospital hospital
dan pada 1990, National Joint Service for Social services hanya
mengiktiraf Siswazah menjawat perkhidmatan Terapi seni. Maka semakin
berkembanglah karier mulia ini sehingga hari ini.
Victor
Lowenfeld seorang pengkaji seni dalam bukunya ‘Teori Perkembangan
Kanak-kanak’ menulis tentang terapi seni ini di mana kecenderungan
seorang kanak-kanak yang melukis figura ibunya lebih besar dari ayahnya,
mempunyai maksud yang tersirat. Gambaran sebenarnya memperlihatkan
kasih sayang kanak-kanak itu lebih pada ibunya, sebab itu figura ibunya
diberi penekanan sebegitu rupa. Victor Lowen Seld mengkaji beribu ribu
lukisan yang memberi pengertian yang tersurat dan tersirat. Penyelidikan
ini menolong ahli ahli bidang psikologi mengakui kepentingan terapi
seni dalam merawat kesan psikologi terhadap pelajar pelajar.
Keperluan Terapi Seni
Terapi
seni merupakan salah satu terapi di mana pesakit atau kanak-kanak yang
bermasalah pembelajaran dapat melahirkan isi hati mereka sendiri melalui
idea serta gubahan yang mereka buat dalam aktiviti seni visual. Salah
satu keperluan dalam terapi seni adalah untuk menyelesaikan konflik
emosi yang di alami oleh kanak-kanak pendidikan khas. Selain itu,
meningkatkan kesedaran dan semangat kendiri dalam diri setiap murid
pendidikan khas juga merupakan keperluan terapi seni dalam diri mereka.
Tidak
terkecuali, keperluan terapi ini juga turut membina kesedaran sosial
dan mengubah tingkah laku sama ada secara langsung atau pun tidak. Ada
di antara mereka yang dapat di ubah tingkah laku dalam jangka masa yang
pendek dan ada juga yang terpaksa mengambil masa yang panjang bagi
mengubah tingkah laku murid pendidikan khas ini. Ke semua permasalah
bergantung kepada tahap penyakit yang mereka hadapi serta tahap
keintelektual pemikiran mereka. Akhir sekali, keperluan terapi seni ini
juga turut membina strategi penyelesaian masalah yang dapat difikirkan
oleh guru bagi meningkatkan tahap penguasaan pembelajaran dalam diri
murid pendidikan khas dan tidak lupa juga murid bermasalah ini juga
dapat meningkatkan kemahiran penguasaan hidu dalam deria mereka.
Kaedah Pelaksanaan Terapi
Kaedah
pelaksanaan terapi ini boleh dilakukan di dalam kelas sewaktu proses
pengajaran dan pembelajaran bermula. Guru juga boleh menerapkan unsur
seni visual dalam pengajaran mereka supaya pengajaran pada hari itu
lebih menarik dan menyeronokkan. Unsur terapi seni ini boleh di
masukkan dalam langkah pengajaran mereka sama ada dalam langkah dua atau
tiga. Ia juga boleh di jadikan salah satu aktiviti yang boleh menarik
minat pelajar untuk terus mengikuti P&P guru tersebut. Antara
aktviti seni yang boleh dilakukan adalah seperti seni lukisan, catan,
kolaj, montaj, cetakan, gosokan, resis dan pelbagai lagi.
Lukisan
Ia
adalah seni yang menggambarkan objek atau pelan dengan garisan di atas
permukaan rata dengan menggunakan media kering atau menggunakan warna
paling sedikit seperti pensil warna dan krayon. Unsur garisan amat
ditekankan di mana ia adalah kerja asas untuk menghasilkan catan,
cetakan atau mural. Ia juga adalah terhasil secara spontan mengikut
gerak hati atau perasaan pelukis itu.
Seni lukisan dan seni kolaj
Kolaj
Penghasilan
kolaj adalah dengan cara memotong, mengoyak, menggunting, menampal,
menindih bahan-bahan di atas permukaan rata atau 2D. Bahan-bahan yang
digunakan untuk menghasilkan kolaj adalah dari bahan-bahan terbuang,
jenis kekacang, berbagai jenis kertas dan fabrik.
Catan
Catan
adalah hasil seni bahantara pigmen warna di atas permukaan rata. Ia
terhasil melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan
berus atau alatan lain. Ia memberi ruang kepada pelukis meluahkan
perasaan, membuat interpretasi pandangan atau merakamkan gambaran
pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.
Jenis
warna yang lazim digunakan ialah cat guac, warna poster, warna air, cat
akrilik, cat minyak, cat tempera dan Fresko (Kapur plaster).
Seni catan dan seni montaj
Montaj
Montaj
ialah satu aktiviti seni menggambar menggunakan potongan gambar dari
pelbagai sumber atau sumber yang sama untuk menimbulkan mesej
pengajarana, alam sekitar dan lain-lain. Aktiviti montaj lazimnya
menggunakan teknik memotong, menampal dan mencantum. Namun, teknik
tindihan (kolaj) dan teknik susunan gambar (mozek) boleh digabungkan
dan digunakan dalam aktiviti montaj. Cantuman gambar-gambar akan
menghasilkan satu imej baru.Teknik super impose, image editing photographydigunakan
dengan menggunakan komputer dalam menghasilkan montaj. Tema bagi
aktiviti menghasilkan montaj boleh dikategorikan kepada tema landskap,
alam benda, figura dan corak huruf. Warna-warna harmoni dan warna-warna
kontra digunakan dalam montaj untuk menarik perhatian pemerhati.
Sumber :http://cekgukamarul.blogspot.com/2014/04/terapi-seni-visual-pengenalan-terapi.html
No comments:
Post a Comment